WEKO3
アイテム
AI 時代の管理会計実務と会計教育についての一考察
https://chuo-u.repo.nii.ac.jp/records/2002308
https://chuo-u.repo.nii.ac.jp/records/2002308c5cbc985-d614-428a-9179-0b630d1eab70
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-04-30 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | AI 時代の管理会計実務と会計教育についての一考察 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | A Study on Management Accounting Practices and Accounting Education in the Era of Artificial Intelligence | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 会計教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | en | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | AI(artificial intelligence) | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 管理会計実務 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
著者 |
潮,清孝
× 潮,清孝
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | This paper examines the impact of AI and digital technologies on management accounting and accounting education. Historically, management accounting has focused on minimizing deviations from pre-set goals using a “cybernetic model.” However, recent studies emphasize the role of accounting in enhancing organizational capabilities by enabling flexible decision- making in high-uncertainty environments. With the rapid advancement of AI, the role of accountants is shifting towards higher-value tasks like judgment and advisory services. AI’s evolution from simple automation to complex models, such as foundation models (FM) and multimodal foundation models (MFM), brings both opportunities and challenges. These technologies enable integration of diverse data types but also face issues like data sufficiency and potential biases. In accounting practice, AI’s application is constrained by data security concerns and the difficulty of replicating vast learning datasets. Educationally, traditional methods focused on calculation and technical skills need to adapt to new realities. Emphasizing experiential learning, understanding business contexts, and decision-making skills becomes crucial as automation takes over routine tasks. Future research will address how AI can be effectively integrated into organizational contexts and accounting education. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
bibliographic_information |
ja : 企業研究 巻 46, p. 81-90, 発行日 2025-02-28 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 企業研究所 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 1347-9938 | |||||||||||
権利 | ||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
権利情報 | この資料の著作権は、資料の著作者または学校法人中央大学に帰属します。著作権法が定める私的利用・引用を超える使用を希望される場合には、掲載誌発行部局へお問い合わせください。 | |||||||||||
フォーマット | ||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |