WEKO3
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思想としての唯識論 ―最澄と徳一の論争―
https://chuo-u.repo.nii.ac.jp/records/7911
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名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
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公開日 | 2016-11-04 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 思想としての唯識論 ―最澄と徳一の論争― | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | ‘A Theory of Ideation Only School’ Examined from the Standpoint of Human Thought: A Controversy between Saicho and Tokuitsu | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 仏教の大乗化 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 現実の否定 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 悉皆成仏 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 五姓各別 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 唯識論 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 南都仏教と新興天台宗 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 護国三部経 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 解深密教 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 南都三大会 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者 |
渡辺, 俊彦
× 渡辺, 俊彦
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著者別名 | ||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||
識別子 | 31045 | |||||||||
姓名 | WATANABE, Toshihiko | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | Whereas Hinayanists faced with life and death of human beings in a contemplative manner, Mahayanists stressed the transmigration after death of humankind that implied a sort of indestructible life. Early in the Heian period, the year of 817, Tokuitsu who belonged to the Hossou sect of Mahayana criticized severely ‘a doctrine of Buddhahood for all the people’ that Saichou of Mahayana Tendai sect advocated. Saicho also refuted Tokuitsu’s ‘doctrine of partial Buddhahood’. Since then their controversy on how to comprehend human destiny after death continued for about five years. ‘A doctrine of Partial Buddhahood’ that Tokuitsu adhered to was originated from ‘a theory of ideation only school (Yogacara idealism)’. It wasn’t only constructed from ideating reality syllogistically, but reality wasn’t even a representation of idea. What provided the base of idea was just idea in the theory. It developed into a detailed idealism to explain theoretically how to overcome mankind’s death. It is a precious heritage with a meaning to the present day for man’s spiritual culture.This article examines ‘a theory of ideation only school’ and a controversy between Saicho and Tokuitsu. |
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書誌情報 |
中央大学社会科学研究所年報 巻 19, p. 169-187, 発行日 2015-09-30 |
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出版者 | ||||||||||
出版者 | 中央大学社会科学研究所 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1343-2125 | |||||||||
権利 | ||||||||||
権利情報 | この資料の著作権は、資料の著作者または学校法人中央大学に帰属します。著作権法が定める私的利用・引用を超える使用を希望される場合には、掲載誌発行部局へお問い合わせください。 | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |