WEKO3
アイテム
プログラミング教育の必修化が及ぼす影響についての研究―デジタルデバイドと学習者のモチベーションを軸として―
https://chuo-u.repo.nii.ac.jp/records/9127
https://chuo-u.repo.nii.ac.jp/records/9127ce3ae969-6792-4cc7-9b28-cb853bd8778b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-09-10 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | プログラミング教育の必修化が及ぼす影響についての研究―デジタルデバイドと学習者のモチベーションを軸として― | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Research on the Impact of Compulsory Programming Education | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | デジタルデバイド | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教育格差 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 学習モチベーション | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | プログラミング教育 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | マインクラフト | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | スクラッチ | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | digital divide | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | education gap | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | learning motivation | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | programming education | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Minecraft | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Scratch | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者 |
岡嶋, 裕史
× 岡嶋, 裕史
|
|||||||||
著者別名(英) | ||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||
識別子 | 39507 | |||||||||
姓名 | OKAJIMA, Yushi | |||||||||
言語 | en | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | The Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology is planning to compulsory programming education in primary education from 2020. In response to this situation, various programming courses are launched mainly for major education services. On the other hand, elementary schools are struggling to respond to the plan. Many problems will be overlooked if programming education compulsory education is started as it is. This paper studied about the predicted problem and the digital divide which is particularly problematic among them. In the paper we also mention motivation of learners. As a general theory, we believe that children like programming education, but they do not always like them. Children often like Minecraft, not programming education itself. When teaching materials switch to Scratch, it is important that children do not feel discontinuities. Even if the skill of teachers improves, it turned out that class size can not be increased in programming education for elementary school students. This is an important finding in considering the cost of implementing programming education. I could prove that programming education can be implemented without relying on techniques such as adaptive learning. This is a hopeful result for many elementary schools. |
|||||||||
書誌情報 |
中央大学政策文化総合研究所年報 巻 21, p. 203-218, 発行日 2018-08-23 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 中央大学政策文化総合研究所 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1344-2902 | |||||||||
権利 | ||||||||||
権利情報 | この資料の著作権は、資料の著作者または学校法人中央大学に帰属します。著作権法が定める私的利用・引用を超える使用を希望される場合には、掲載誌発行部局へお問い合わせください。 | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |