WEKO3
アイテム
民法の事例問題を解けるようになるのは何故難しいのか (4) ―認知科学の知見から民法の学び方を考える―\n
https://chuo-u.repo.nii.ac.jp/records/16063
https://chuo-u.repo.nii.ac.jp/records/160634f38bba0-7443-4180-99fa-6b3d43d64eef
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
本文を見る (1.1 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-09-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 民法の事例問題を解けるようになるのは何故難しいのか (4) ―認知科学の知見から民法の学び方を考える―\n | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Difficulty of Solving Civil Law Case Problems (4): Cognitive Science Insights into Learning Civil Law | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 民法の学び方 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 法学教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 民法教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 法科大学院 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 司法試験 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 認知科学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 認知心理学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学習科学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 手続き的知識の獲得 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 手続き的知識 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | スキルの獲得 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 熟慮された練習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | フィードバック | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学習の転移 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 転移 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 民法学習 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | How to Learn Civil Law | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Legal Education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Civil Law Education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Japanese Law School | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Japanese Bar Exam | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Cognitive Science | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Coginitive Pscycology | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Leaning Science | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Acquisition of Procedural Knowledge | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Procedural Knowledge | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Skill Acquisition | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Deliberate Practice | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Feedback | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Transfer of Learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Civil Law Learning | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
執行, 秀幸
× 執行, 秀幸 |
|||||
著者別名(英) | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 30415 | |||||
姓名 | SHIGYO, Hideyuki | |||||
言語 | en | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Cognitive science learning approaches can assist students in learning to solve civil law cases problems. The primary goal when studying civil law is resolving case problems, but many law students find this difficult. Moreover, in the absence of a clear standard for the studying civil law in our country, students have tended to rely on intuition and experience. This has not always resulted in effective learning. Recent cognitive science research has revealed quite a bit about learning mechanisms. These insights could be applied to civil law studies. In Japan, however, cognitive science research has rarely been considered in the design of civil law curricula or in setting teaching and learning guidelines. This paper details cognitive science learning mechanisms and how they can be harnessed for more effective learning. It gives civil law examples to demonstrate the difficulties associated with learning to solve civil law case problems. Then, it proposes guidelines for effective civil law learning strategies. |
|||||
書誌情報 |
中央ロー・ジャーナル en : Chuo Law Journal 巻 18, 号 1, p. 29-69, 発行日 2021-06-30 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 中央ロー・ジャーナル編集委員会 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1349-6239 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | この資料の著作権は、資料の著作者または学校法人中央大学に帰属します。著作権法が定める私的利用・引用を超える使用を希望される場合には、掲載誌発行部局へお問い合わせください。 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |