WEKO3
アイテム
「社会問題の解決」が企業の競争優位につながるメカニズムの理論的考察 : CSV(共通価値の戦略)を中心に
https://chuo-u.repo.nii.ac.jp/records/13818
https://chuo-u.repo.nii.ac.jp/records/13818f9359332-2efc-4fa0-8755-3da17f1d711c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-02-28 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 「社会問題の解決」が企業の競争優位につながるメカニズムの理論的考察 : CSV(共通価値の戦略)を中心に | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Theoretical Study on the Mechanism through Which Solving Social Issues Contributes to Competitive Advantage: The Creating Shared Value Perspective | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | CSV (Creating Shared Value) | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | responsive corporate social responsibility | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | positioning theory | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | radical transactiveness | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | resource-based view | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者 |
樋口, 晃太
× 樋口, 晃太
|
|||||||||
著者別名(英) | ||||||||||
姓名 | HIGUCHI, Kota | |||||||||
言語 | en | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | M. E. Porter criticizes traditional philanthropy and corporate social responsibility (CSR) activities in “CSV (Creating Shared Value),” stating that companies can build a competitive advantage by creating social value by “solving social issues” that are strongly related to their business. However, the article does not adequately answer the question of why companies can build a competitive advantage by engaging in CSV. Porter classifies corporate efforts to address social issues into two categories by their relevance to the firm’s business: strategic CSR and responsive CSR. The former is more relevant to the company’s business than the latter is, and Porter insists that companies should promote CSV. This study suggests that responsive CSR also contributes to building a company’s competitive advantage and explores how CSV does so in terms of positioning theory, radical transactiveness, and the resource-based view. |
|||||||||
書誌情報 |
企業研究 号 37, p. 167-191, 発行日 2020-08-31 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 企業研究所 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1347-9938 | |||||||||
権利 | ||||||||||
権利情報 | この資料の著作権は、資料の著作者または学校法人中央大学に帰属します。著作権法が定める私的利用・引用を超える使用を希望される場合には、掲載誌発行部局へお問い合わせください。 | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |